Leta i den här bloggen

fredag 25 oktober 2013

Mediaproduktion Tidnings Reklam

Jag gör reklam för McDonalds om att man kan få en valfri kaka med dagens meny. Varför McDonalds? Dels för att jag var hungrig när jag försökte hitta på någonting och ville då inrikta mig på mat. Dels för att jag kom på ett roligt sätt att använda McDonalds slogan
”i’m lovin’ it”. Jag kunde däremot inte skapa vad som helst efter att jag valde att göra reklam i ett existerande företags namn. Särskilt inte när McDonalds är ett sådant företag med ikonisk reklam. Med den röda bakgrunden och ett gyllene M och så vidare. Jag behövde studera deras sätt att göra reklam helt enkelt, vilket jag gjorde med en moodboard.

Jag började faktiskt med skisser. Jag har nämligen sett och påverkats av McDonalds reklam tidigare, så med ett hum om hur den brukar se ut så skapade jag dessa.


Det här var den första skissen jag skapade och jag var ganska nöjd med den, förutom att McDonalds loggan tog väldigt stor plats och uppmärksamhet från kakan, vilket är det första jag vill att man ska se. Jag hade också funderingar på att härma McDonalds kaffe reklam, som hade en mysig brun bakgrund. Men det slog mig att även om den orsakade en fin stämning så skulle den inte ge tillräckligt mycket kontrast och uppmärksamhet till kakan, så den idén fick gå. Sen fick jag reda på att reklamen skulle vara på ett stående A4, så då försökte jag ändra den.


Jag han bara så här långt tills jag insåg att om problemet med att om McDonalds loggan var för stor förut, så kommer det att ruinera den här versionen. Det går inte att hålla texten i proportionell storlek till loggan utan att kakan blir för liten.


Då gjorde jag den här. Den här blev jag väldigt nöjd med. Hjärtkakan fångade blicken och intresset genast, för att sedan låta ens uppmärksamhet snappa upp resten av loggan och en förklaring i form av text snabbt. Det var någonting som jag ville att min reklam skulle vara, snabb. Den skulle vara snabb att läsa igenom och förstå, att snabbt ge intryck med bara en enda blick. Slutprodukten blev väldigt likt den här.


Däremot så var jag fortfarande upprörd över att loggan inte ligger över sloganen, som den alltid har gjort. Så jag försökte igen. Men det gick fortfarande inte. Det blev lite rörigt. Först tittar man kanske på kakan eller på McDonalds loggan, för att sedan eller före se texten med en förklaring till kakan. Den andra var mycket mer, igenomtänkt. Den andra följde ett spår där tittarnas blick skulle vandra. Det gör inte den här, den här har många olika möjliga ställen där den första titten landar, troligtvis mest på loggan, som inte skulle ge någon form av budskap av kakor utan bara vanliga McDonalds.


Efter det bestämde jag mig för att söka upp McDonalds reklam för att sedan studera vad de alla hade gemensamt, vad som gjorde McDonalds reklam till vad den är. Först har vi det visuella. En stor enkel röd bakgrund, produkten, text och loggan. Inte så svårt, eller hur? Faktum är att McDonalds reklam är motsatsen mot svår, enkel. Enkel på ett bra sätt. Jag valde att förtydliga detta i min moodboard med en enkel bild. McDonalds reklam är också väldigt organiserad, det är inte grejer och bilder över hela stället. Allt har sin snygga organiserade plats. Jag förtydligade även detta. Sen är det så att deras reklam är smart och rolig. Sådan reklam är min favorit typ av reklam, den man skrattar åt för att den var rolig och den man ler av när man fattar vad de hittat på med den. Jag förtydligade det också. Det här var helt underbart för mig. Anledningen till varför jag valde just McDonalds var för att hela min idé var just baserad på en sådan grej med deras slogan, så nu visade det sig att det passade in utmärkt. Då var det bara en detalj kvar, vilka skulle reklamen rikta sig till? Då uppstår frågan, vilka riktar McDonalds sig till? Svaret är alla. McDonalds säljer botemedel mot någonting som alla känner, hunger. Hur många gånger har jag då inte sett på en kaka och blivit sugen? Kakor passar alla och för dem som bantar och vill inte äta sådant som man ”blir fet” av går nog inte till McDonalds oavsett om de får en kaka eller inte, så dem behöver jag inte bekymra mig om. Om man nu inte gillar McDonalds så spelar ett erbjudande om kakor inte någon roll heller. Jag valde att representera folket med siluetter för att visa att det inte spelar någon roll vem man är, så länge man är någon, vilket alla är, så är man i målgruppen.

Som du kanske förstår så verkade allt gå jätte bra för mig med det här arbetet, det enda som var ett bekymmer var att jag inte kunde komma på vilken typ av tidning som McDonalds har reklam i. Jag kom inte ihåg att jag har sett deras reklam i någon tidning. Senare fick jag reda på att McDonalds inte har någon form av tidnings reklam, endast utomhus och via television. Det var inte fullt så bra, särskilt inte med tanke på att vi skulle göra tidningsreklam och endast sådan. Jag började fundera på ändringar, fastän jag inte ville byta från mitt hjärtformade kaka tema. Då fick jag en idé till en annan variant, utan McDonalds. Den versionen skulle vara från ett bageri eller likande och texten skulle vara något i stil med: ”När ord inte räcker till, säg det med en kaka istället.”
Smörigt, jag vet, men roligt och smart, just som jag vill ha det. Men jag han inte skrota det jag redan gjort och börja på den här förrän jag fick bekräftelse att det var okej med McDonalds, vilket var ganska skönt att höra, eftersom jag hade hunnit en ganska bra bit. Till sist lyckades jag besluta mig för att McDonalds reklam skulle existera i Metro eller någon annan form tidning man läser medan man åker. Alla måste ta sig från någonstans till någon annan, så varför inte placera en reklam på ett ställe där alla kan och kommer att se varje dag, när de åker till jobbet eller skolan. Om det nu räcker med en blick på kakor och sötsaker för att få mig sugen så måste det väl fungera på andra? Särskilt när man åker hem och är hungrig efter en hård dags slit.



Här har vi då slutprodukten. Jag har försökt härma McDonalds stil så mycket som möjligt och jag tycker att jag lyckade med det. Först ser man den stora, utstickande hjärtformade kakan som väcker ens aptit. Sedan ser man den röda bakgrunden och det man kan se av deras slogan och förstår att det är från McDonalds. Deras logga nere i vänstra hörnet bekräftar det och texten bredvid den förklarar varför kakan finns med i reklamen samt vad man nu kan få hos McDonalds. Det som ska få en att komma ihåg den här reklamen är att jag har lekt med deras slogan, ”i’m lovin’ it” och placerat ett hjärta där det ska stå lovin’. Man använder ofta ett hjärta som symbol för kärlek. Grundformen av lovin’ är love, vilket betyder kärlek, så jag tyckte det passade. Jag tycker att den här reklamen jag har skapat inte bara passar in med McDonalds, den är också effektiv, enligt min mage. Den är tydlig, håller sig väldigt bra till temat och är allmänt välgjord. Men den är inte felfri. Loggan blev fortfarande för stor samt för uppmärksamhet krävande och jag kunde gjort den ännu mer McDonalds i stil. Det finns också outforskat tomrum där man kanske kunde placerat de mindre kakorna, som är där för att visa vad man kan välja bland och ytterligare sukta en själv. Välkommen texten är nog inte i den mest optimala positionen och sist men inte minst så reagerade mina kamrater på ljussättningen av kakorna. Någonting som jag inte hade tänkt på var att McDonalds reklam är ganska ljus. Hamburgarna är trevligt belysta så att man kan se hela deras skönhet i deras reklam. Dessutom så kommer inte dessa kakor från samma bild, så även om mörkare kakor ger en trevlig kontrast så är det nog bäst om de alla har samma mängd ljus på sig. Annars så är jag och mina kamrater nöjda med slutprodukten. Den är tydlig, snabb, rolig, smart och organiserad precis som McDonalds reklam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar