Jag gör reklam för McDonalds om att man kan få en valfri
kaka med dagens meny. Varför McDonalds? Dels för att jag var hungrig när jag
försökte hitta på någonting och ville då inrikta mig på mat. Dels för att jag
kom på ett roligt sätt att använda McDonalds slogan
”i’m lovin’ it”. Jag kunde däremot inte skapa vad som helst
efter att jag valde att göra reklam i ett existerande företags namn. Särskilt
inte när McDonalds är ett sådant företag med ikonisk reklam. Med den röda
bakgrunden och ett gyllene M och så vidare. Jag behövde studera deras sätt att
göra reklam helt enkelt, vilket jag gjorde med en moodboard.
Jag började faktiskt med skisser. Jag har nämligen sett och
påverkats av McDonalds reklam tidigare, så med ett hum om hur den brukar se ut
så skapade jag dessa.
Det här var den första skissen jag skapade och jag var
ganska nöjd med den, förutom att McDonalds loggan tog väldigt stor plats och
uppmärksamhet från kakan, vilket är det första jag vill att man ska se. Jag
hade också funderingar på att härma McDonalds kaffe reklam, som hade en mysig
brun bakgrund. Men det slog mig att även om den orsakade en fin stämning så
skulle den inte ge tillräckligt mycket kontrast och uppmärksamhet till kakan,
så den idén fick gå. Sen fick jag reda på att reklamen skulle vara på ett
stående A4, så då försökte jag ändra den.
Jag han bara så här långt tills jag insåg att om problemet
med att om McDonalds loggan var för stor förut, så kommer det att ruinera den
här versionen. Det går inte att hålla texten i proportionell storlek till
loggan utan att kakan blir för liten.
Då gjorde jag den här. Den här blev jag väldigt nöjd med.
Hjärtkakan fångade blicken och intresset genast, för att sedan låta ens
uppmärksamhet snappa upp resten av loggan och en förklaring i form av text
snabbt. Det var någonting som jag ville att min reklam skulle vara, snabb. Den
skulle vara snabb att läsa igenom och förstå, att snabbt ge intryck med bara en
enda blick. Slutprodukten blev väldigt likt den här.
Däremot så var jag fortfarande upprörd över att loggan inte
ligger över sloganen, som den alltid har gjort. Så jag försökte igen. Men det
gick fortfarande inte. Det blev lite rörigt. Först tittar man kanske på kakan
eller på McDonalds loggan, för att sedan eller före se texten med en förklaring
till kakan. Den andra var mycket mer, igenomtänkt. Den andra följde ett spår
där tittarnas blick skulle vandra. Det gör inte den här, den här har många
olika möjliga ställen där den första titten landar, troligtvis mest på loggan,
som inte skulle ge någon form av budskap av kakor utan bara vanliga McDonalds.
Efter det bestämde jag mig för att söka upp McDonalds reklam
för att sedan studera vad de alla hade gemensamt, vad som gjorde McDonalds
reklam till vad den är. Först har vi det visuella. En stor enkel röd bakgrund,
produkten, text och loggan. Inte så svårt, eller hur? Faktum är att McDonalds
reklam är motsatsen mot svår, enkel. Enkel på ett bra sätt. Jag valde att
förtydliga detta i min moodboard med en enkel bild. McDonalds reklam är också
väldigt organiserad, det är inte grejer och bilder över hela stället. Allt har
sin snygga organiserade plats. Jag förtydligade även detta. Sen är det så att
deras reklam är smart och rolig. Sådan reklam är min favorit typ av reklam, den
man skrattar åt för att den var rolig och den man ler av när man fattar vad de
hittat på med den. Jag förtydligade det också. Det här var helt underbart för
mig. Anledningen till varför jag valde just McDonalds var för att hela min idé
var just baserad på en sådan grej med deras slogan, så nu visade det sig att
det passade in utmärkt. Då var det bara en detalj kvar, vilka skulle reklamen
rikta sig till? Då uppstår frågan, vilka riktar McDonalds sig till? Svaret är
alla. McDonalds säljer botemedel mot någonting som alla känner, hunger. Hur
många gånger har jag då inte sett på en kaka och blivit sugen? Kakor passar
alla och för dem som bantar och vill inte äta sådant som man ”blir fet” av går
nog inte till McDonalds oavsett om de får en kaka eller inte, så dem behöver
jag inte bekymra mig om. Om man nu inte gillar McDonalds så spelar ett
erbjudande om kakor inte någon roll heller. Jag valde att representera folket
med siluetter för att visa att det inte spelar någon roll vem man är, så länge
man är någon, vilket alla är, så är man i målgruppen.
Som du kanske förstår så verkade allt gå jätte bra för mig
med det här arbetet, det enda som var ett bekymmer var att jag inte kunde komma
på vilken typ av tidning som McDonalds har reklam i. Jag kom inte ihåg att jag
har sett deras reklam i någon tidning. Senare fick jag reda på att McDonalds
inte har någon form av tidnings reklam, endast utomhus och via television. Det
var inte fullt så bra, särskilt inte med tanke på att vi skulle göra
tidningsreklam och endast sådan. Jag började fundera på ändringar, fastän jag
inte ville byta från mitt hjärtformade kaka tema. Då fick jag en idé till en
annan variant, utan McDonalds. Den versionen skulle vara från ett bageri eller
likande och texten skulle vara något i stil med: ”När ord inte räcker till, säg
det med en kaka istället.”
Smörigt, jag vet, men roligt och smart, just som jag vill ha
det. Men jag han inte skrota det jag redan gjort och börja på den här förrän
jag fick bekräftelse att det var okej med McDonalds, vilket var ganska skönt
att höra, eftersom jag hade hunnit en ganska bra bit. Till sist lyckades jag
besluta mig för att McDonalds reklam skulle existera i Metro eller någon annan
form tidning man läser medan man åker. Alla måste ta sig från någonstans till
någon annan, så varför inte placera en reklam på ett ställe där alla kan och
kommer att se varje dag, när de åker till jobbet eller skolan. Om det nu räcker
med en blick på kakor och sötsaker för att få mig sugen så måste det väl
fungera på andra? Särskilt när man åker hem och är hungrig efter en hård dags
slit.
Här har vi då slutprodukten. Jag har försökt härma McDonalds
stil så mycket som möjligt och jag tycker att jag lyckade med det. Först ser
man den stora, utstickande hjärtformade kakan som väcker ens aptit. Sedan ser
man den röda bakgrunden och det man kan se av deras slogan och förstår att det
är från McDonalds. Deras logga nere i vänstra hörnet bekräftar det och texten
bredvid den förklarar varför kakan finns med i reklamen samt vad man nu kan få
hos McDonalds. Det som ska få en att komma ihåg den här reklamen är att jag har
lekt med deras slogan, ”i’m lovin’ it” och placerat ett hjärta där det ska stå
lovin’. Man använder ofta ett hjärta som symbol för kärlek. Grundformen av
lovin’ är love, vilket betyder kärlek, så jag tyckte det passade. Jag tycker
att den här reklamen jag har skapat inte bara passar in med McDonalds, den är också
effektiv, enligt min mage. Den är tydlig, håller sig väldigt bra till temat och
är allmänt välgjord. Men den är inte felfri. Loggan blev fortfarande för stor samt för uppmärksamhet krävande och jag kunde gjort den ännu mer McDonalds i stil. Det finns också outforskat
tomrum där man kanske kunde placerat de mindre kakorna, som är där för att visa
vad man kan välja bland och ytterligare sukta en själv. Välkommen texten är nog
inte i den mest optimala positionen och sist men inte minst så reagerade mina
kamrater på ljussättningen av kakorna. Någonting som jag inte hade tänkt på var
att McDonalds reklam är ganska ljus. Hamburgarna är trevligt belysta så att man
kan se hela deras skönhet i deras reklam. Dessutom så kommer inte dessa kakor
från samma bild, så även om mörkare kakor ger en trevlig kontrast så är det nog
bäst om de alla har samma mängd ljus på sig. Annars så är jag och mina kamrater
nöjda med slutprodukten. Den är tydlig, snabb, rolig, smart och organiserad
precis som McDonalds reklam.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar