Leta i den här bloggen

onsdag 19 februari 2014

Antireklam. Estetisk Kommunikation. Början.

Så, under de första lektionerna av den här uppgiften så höll jag på att leta upp reklam jag skulle kunna göra något av, samt funderade på idéer. Jag kom fram till att jag verkligen ville göra någonting av Lisebergs redan provocerande reklam, det kändes som om att det fanns mycket potential i den bilden. Den är redan väldigt stötande och uppseendeväckande, så jag funderade på att vända all denna negativa energi mot själva företaget som gjort den. Det var också en av de bilder som jag hade en ide till om vad jag skulle kunna göra med den. Däremot så han jag inte ändra på den förrän under nästa estetisk kommunikation lektion.


Då när nästa lektion kom så hade jag kommit fram till att det jag ville vända på var texten i bilden, så att den nedsätter Liseberg. Jag hade tänkt att byta plats mellan Lisebergs logga och Kreta, så verkar det som att det är jätte hemskt att åka till Liseberg. Däremot så visste jag inte om jag kunde göra något sådant och få det att se snyggt ut. Visst, vi har lärt oss en hel del om Photoshop under vissa lektioner, men jag ser mig fortfarande som en amatör med programmet. Vid många liknande tillfällen har jag också upptäckt att jag inte riktigt kunde göra det jag trodde jag kunde göra förrän det är för sent för att ändra sig, så jag tänkte vara lite smartare den här gången. Jag skapade då en slags testbild, för att se om jag ens kunde göra något likt det jag föreställt mig. Till min förvånad blev det mycket bättre än vad jag hade förväntat mig.


Ha, där fick Liseberg! Jag blev väldigt överraskad över att jag lyckades åstadkomma något som detta. Vad som skulle bara vara en testbild blev helt plötslig så som jag föreställt mig slutprodukten. I den här bilden så ändrade jag så att det är Liseberg det gråtande barnet tvingas åka till, inte till Kreta, som i originalet. Nu är hela deras budskap med bilden vänd mot dem. Han vill verkligen inte åka till Liseberg, så mycket så att han börjar gråta i protest. Det fina med den här är att det mest iögonfallande i bilden är fortfarande kvar, det gråtande barnet. Det var just därför originalet var så uppseendeväckande och stötande. Den här versionen är också det, men inte för att barnet måste åka till Kreta utan till Liseberg.
Det kan ha en väldigt stor effekt med att ändra förklaringen på en chock reklam. En sådan reklam som man blir upprörd av, tills man läser förklaringen till vad nu chocken är och lugnar sig. Det var just en sådan reklam Liseberg var ute efter, men lyckades inte få till. Man blev definitivt inte lugn av att sedan läsa förklaringen. Förhoppningsvis skulle min antireklam, ifall de fick se den, ge dom en liknande effekt.

Jag blev riktigt sugen på att bara köra med den här bilden och finslipa den till en slutprodukt, men jag var inte riktigt säker på om det var det jag verkligen borde göra med den. Som sagt, den har mycket potential och jag vill inte slösa ett sådant fint tillfälle. Tyvärr så kom jag inte på någonting, inte förrän långt senare, så det kommer jag att skriva om i ett annat blogginlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar