Leta i den här bloggen

onsdag 19 februari 2014

Antireklam. Estetisk Kommunikation. Mer versioner.

I förra blogginlägget jag skrev så berättade jag att jag skulle försöka fundera ut fler idéer. Dessvärre så var det ända jag kom på var en annan versionen av det leende barnet, istället för något helt nytt. Jag har funderat på att bara ta bort förklaringen och skriva något helt nytt och stötande om Liseberg. Tyvärr så kommer jag inte på något särskilt bra. Olyckor på nöjesparker skulle kunna ha varit något, om det inte vore så för att Sverige är ett väldigt säkert land, där det inte riktigt går för en nöjespark så stor som Liseberg att komma undan med slarv i säkerhet. Jag skulle också kunna göra något om priset att vara där, men det var redan gjort när reklamen var som aktivast. I alla fall, tillbaks till den nyare versionen av det glada barnet. Den ser ut såhär:


Men vad är det här nu då? Sa inte jag att jag inte skulle byta ut själva ungen, eftersom ljussättningen inte skulle gå att återskapa? Jo det sa jag, men jag kom på ett annat sätt att göra det på. Förut så försökte jag byta ut munnen på barnet, men det såg inte så bra ut, han hade inte ansiktsformen för det. Så för att fixa det bytte jag ut hela ansiktet. Tack vare det slapp jag försöka hålla på att återskapa hela ljussättningen och istället behövda bara återskapa den där det fattades i ansiktet. Det blev ännu en gång förvånansvärt bra, vilket också var anledningen till att jag försökte. Jag har, på senaste tiden, lyckats skapa riktigt fina saker i Photoshop, mycket bättre saker än jag trodde. Så, om det som jag trodde inte skulle gå då gick, så kan väl det här fungera lika bra? Det gjorde det, till största delen. Ansiktet i sig självt är lite i fel vinkel, jag försökte fixa det till en del, men det fick fortfarande lite sådär. Ljust sättningen kan behöva lite finslipning, men annars så lyckades jag återskapa den ganska bra om jag får säga det så själv. Själva ansiktets placering är också lite udda, men bortsätt från det så blev bilden jätte bra. 

Men, nu när jag väl bytt ut det gråtande barnet mot ett glatt så uppstår det lite problem. Bilden förlorade sin chock faktor. Anledningen till att originalet var så uppseendeväckande var just för att man fick se ett gråtande barn, men nu, nu hamnar den här bilden bland den stora massan av reklambilder med glada barn. Den väldigt stora massan, vilket gör så att den förlorar en av de saker som gjorde att den stod ut så mycket i första början. Detta är anledningen till varför jag inte är riktigt säker på om jag bör välja den här bilden eller den första. Den första har inte alls lika stora ändringar, men den har kvar sin chock faktor. Medan den här har mycket mer ändringar och är mycket mer av en motsatts mot den första, till priset av sin chock faktor, vilket gör så att den liksom försvinner i mängden.

Nu så måste jag bara bestämma mig vilken jag ska använda, samt se om jag kan komma på en ide till. Tills dess.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar